Sevim Ören hayatını kaybetti
RAYFEL Bilim Fuarı başladı
Akım Koleji 2-A sınıfı 23 Nisan’ı coşkulu bir şekilde kutladı
Yaşasın 1 Mayıs Alanlardayız!
Bu yazı 29 Haziran 2021, Salı 09:18:09 tarihinde eklendi. 1141 kez okundu.
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

Liber Kavramı - ÖZGÜR TERZİOĞLU

Son dönemde yazdığım yazılar genel çerçevede ticaret ve ekonomi üzerine olunca haliyle siyasi bakış açılarına da değinmiş oluyorum. İçerisinde bulunduğumuz bu geçiş döneminde gelecek olanları anlatırken, siyasi anlayışlarında artık kabuk değiştirmesi gerekmektedir. Bilginin paylaşılması ve kolay ulaşımıyla birlikte ileri teknolojik gelişmeler toplumların yaşam, anlayış şekillerini olumlu yönde geliştirmeye başlamıştır. Böylelikle her geçen zamanda insan olan zihnen biraz daha özgürlüğüne kavuşurken, kendini tanıma sürecinde önemli aşamalar kaydetmiştir. Her ne kadar da hala olumsuz süreçleri, ilişkileri yaşamaya devam etsek bile barış ve hoşgörü daha kabul edilir hale gelmeye başlamıştır. Aslında tüm bu olumlu gelişmelerin temel inanç yapısında “Liber” kavramıyla zihnen özgürleşmeye başlayan insanın dünyayı daha güzel hale getirebileceği anlaşılabilir.
Liber Kavramı

 

Latince kökenli olan Liber; özgür anlamına gelen ve Latin milletlerin tanrıya erişme inancını perçinleyen şuur değişimi “Şarap” sembolüyle ifade edilebilir. İnancın gerçeklik boyutundan öte “Şarap” sembolü aslında zihnin değişen hallerine etki eden, değişimi ve dönüşümün olumlu hallerini bizlere anlatmaya çalışmaktadır. Antik dönemlerde Avrupa inancı mitolojik sembollerin, tanrılaşmış kahramanları ve tanrıların yaşam hikâyeleriyle şekillenirken özellikle “Şarap” sembolü, Olympos tanrılarından olan Dionysos ile bütünleşmişti. O dönemlerde eğlence, sanat ve kültürel aktiviteler; Dionysos inancıyla sosyal yaşamda yer buluyordu.  Antik Avrupa toplumlarının sevdiği bu mitolojik karakter günümüz gösteri (tiyatro gibi) ve güzel (heykel ve mimari gibi) sanatlarının da ana fikrini oluşturmuştur. İlerleyen çağlarda Roma vatandaşları “Liber pater”  Türkçe anlamında “özgür baba” diye bilenen yani özgür olan, özgürleşmiş (kutsal) ruhu anlatan Bacchus inancına sahiptiler. Baccuhus inancı aslında Dionysos inancının temellerinden yükselmiş ve devrin anlayış yapısına göre şekillenmiştir. Romalılarda ki bu inanç Hristiyanlıkla birlikte (teslis yani baba, oğul, kutsal ruh’a dönüşmüştür) özellikle Latin milletlerin Katolik mezhebinde Aşai Rabbani ayinleri sırasında ekmek ve şarap kullanılmaktadır. Bugün bile şarap Avrupa inancının merkezinde durmaya devam etmektedir. Bin yıllardır kiliseler şarap üretmeye devam etmektedirler. Batı Avrupa milletlerinin inanç merkezinde tutuğu şarap; az önce de belirttiğim gibi özgürleşen ruhu, diğer bir tanımla zihinsel değişimle, dönüşümle gelen tanrıya ulaşma fikrini bizlere anlatmaktadır. Temel inançlarıyla ortaya çıkan bu fikirle hareket eden toplumlar Rönesans dönemini başlatarak bilim ve sanatta ilerlemeler kaydetmişlerdir. Öte yandan Protestan Almanya’da özgürleşmeye çalışan halk reform hareketiyle kalıplaşmış inançları kırmaya başlamışlardır. Fransa’da aynı inançla ihtilal oluyor. Monarşi düzeni yıkılarak yönetimsel devrim gerçekleşiyor. İngiltere’de sanayii devrimi yine özgürleşmeye çalışan inancın yapılanmasını görüyoruz. Avrupa milletleri binlerce yıldır özgürleşme inancıyla her devirde kabuk değiştiriyor. Bu değişimin ana unsuru aslında şarap değil hiç şüphe yok ki ticarettir. Şarap sadece bir semboldür. İnsanlığın esas gelişimi kültürler arası kurulan bağlar ile ilgilidir, fakat inanç bunu körükler. Eski çağlardan beri ticaret bilgi ve fikir alış verişinin ana dinamiği olmuştur. Ticari zenginlikle özgürleşmeye başlayan Avrupalı milletlerinin temel inanç yapılarını oluşturan “tanrıya erişme” fikri, ticaret ile harmanlanınca ekonomik bir sistem olan Liberalizmle karşılaşıyoruz. Dünyanın geri kalanına hükmederek kendilerini tanrı gibi hissetmek arzusu da emperyalizmi ortaya çıkarmıştır. Böylelikle özgürleşen insanın daha güzel bir dünya yaratması gerekirken zulüm ve sömürü düzeni oluşturması da nefsinin sahibini yanıltmasıyla ilgilidir.

Bugün ki Türk siyasi anlaşışında Liberalizmi sağ kanat desteklerken sol; Liberal ideolojiden son derece rahatsızlık duymaktadır. Siyasette sağ-sol gruplanmasına teknik olarak baktığımızda siyasetten sol kanat Liber kavramını sahiplenmesi gerekirken tam tersi bir durum ile karşılaşmaktayız. Siyaseten sağ-sol tanımı Avrupa kökenli olmasından kaynaklı bizler durumu sağlıklı değerlendiremiyoruz. Uzun yıllardan beri büyük bir yozlaşma yaşıyoruz. Liber kavramını doğru çözümlersek eğer özgürleşen zihinlerin artmasıyla bilim ve sanatta daha ileri bir toplum ortaya çıkartabiliriz.  

                                                                                     Özgür Terzioğlu

Yazdır Paylaş
Diğer ÖZGÜR TERZİOĞLU Yazıları
hurfikir.com.tr’da yayınlanan her türlü yazı ve haber kaynak belirtilmeden kullanılamaz. Sayfalarımızda kaynak belirtilerek yayınlanan haberler ilgili kaynağa aittir ve bu haberlerin kopyalanması durumunda, tüm sorumluluk kopyalayan kişi / kuruma ait olacaktır. Başka kaynak veya gazeteden alıntı yazarlar ve site yazarlarına ait yazılardan dolayı Hürfikir Gazetesi sorumlu tutulamaz.
Tasarım by Webdestek