KATİL EV ARKADAŞI ÇIKTI
Gerenli,  CHP Kadın Kolları’yla buluştu
Pazar günü Zübeyde Hanım Parkı’nda çekim yapıldı
Emrah Kutlu, Kent Konseyi Başkanlığı’na aday oldu
Bu haber 21 Ağustos 2014, Perşembe 09:14 tarihinde eklendi. 2058 kez okundu.
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

Trakyalı köylü yasa mağduru

CHP Kırklareli Milletvekili Turgut Dibek; 15 Mayıs 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren, Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu’nda Değişikli Yapılması Hakkın’nda Kanunu’nun Trakya köylüsünü mağdur ettiğini söyledi.
Trakyalı köylü yasa mağduru

Dibek, konun araştırılması için TBMM’ye önerge verirken konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı.

“30 Nisan 2014'te TBMM'de kabul edilen, 15 Mayıs 2014'te Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 6537 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla, tarım arazileri "Asgari tarımsal arazi büyüklüğü" ile "Yeter gelirli tarımsal arazi büyüklüğü" biçiminde iki yeni kavram ile tanımlanarak sınıflandırılmış, böylece devir, ifraz ve bölünmelerin önlenmesi amaçlanmıştır. Ancak tarımsal arazi sahipleri, emlakçı ve ilgili bürokrasi açısından kaosa neden olmuştur. Satılmak istenen arazinin tarımsal arazi olup olmadığının, başka bir arazi ile ekonomik bütünlük oluşturup oluşturmadığının belirlenmesi için ilgili valilik/kaymakamlıklar ile il/ilçe gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüklerinin vereceği raporların uzunca bir süre beklenmesi, küçük tarım arazisi olan ihtiyaç sahibi vatandaşların toprağını satamamasına neden olmaktadır. Aynı ilçe sınırları içinde tek tapusu olan arazi sahipleri arsasını satabilirken, iki ya da daha çok tapuya sahip olanlar arsasını satamamakta, vatandaş üzerine tapulu olan tarım arazilerinin hepsini sadece bir alıcıya satmak zorunda bırakılmaktadır. Bu durum, paraya ihtiyacı olan, çocuğunu evlendirmek için düğün yapmak isteyen, borcu olan yurttaşlar için mağduriyet yaratmaktadır.  Söz konusu mağduriyetle ilgili seçim bölgem Kırklareli'nden de tarafıma çok sayıda şikayet gelmekte, hemşerilerim yaşanan sorunun bir an önce çözüme kavuşturulmasını istemektedir. Bu çerçevede;  Kırklareli'nde Kanun çıktığı andan itibaren, arazisini satmak isteyen kaç yurttaş valilik/kaymakamlık ve il/ilçe gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüklerinin olurunu beklemektedir? Kanun yürürlüğe girdiği andan önergenin yanıtlandığı tarihe kadar kaç yurttaşa satış için olur verilmiştir?  Kanunun uygulanmasına yönelik yönetmelik neden hala çıkarılmamıştır? Ne zaman çıkarılacaktır?  Kanunun yayımlanarak yürürlüğe girdiği tarihten önergenin yanıtlandığı tarihe kadar olan döneme kadar satış, hibe veya takas yolu ile devir işlemi gerçekleştirilen kaç hektarlık arazi bulunmaktadır?  Aynı dönemde satılmak istenen, ancak Tapu Kadastro Bilgi Sistemi kullanılarak aynı kişiye ait başka tarımsal arazisi olduğu gerekçesiyle "ekonomik bütünlük değerlendirmesi" yapılan arazi sayısı ve büyüklüğü nedir?  Tarımsal arazilerin farklı sınıflarda olması nedeniyle sınıflar arası dönüştürme katsayıları dikkate alınarak "yeter gelirli arazi büyüklüğü" hesaplanan arazi sayısı ve büyüklüğü nedir?  Satışı talep edilen tarımsal bir arazinin satışına ilişkin ilgili kamu birimlerinden görüş alınması ve satışın gerçekleşmesi için geçen ortalama süre nedir? Aynı il/ilçe sınırları içinde birden fazla tarım arazisi olan, ancak evladını evlendirmek ya da borçlarını ödemek için arazilerinden yalnızca birini satmak isteyen vatandaşın karşı karşıya kalacağı mağduriyet nasıl önlenecektir?  Kanuna göre birden çok parselde hissedar durumda olan ve hisseleri küçük ve birçok parselde oldukları için satamayanlar için hisse miktarlarındaki arazilerinin tamamını hissedar oldukları parseli kullanan kişilere; bu kişinin satın almak istememesi veya değerinin altında teklif vermesi durumunda, komşu parsellerin sahiplerine satabilmelerine yönelik düzenleme yapılmıştır. Vatandaşın arazisini aynı alıcıya satmaya zorlanması "mülkiyet hakkı" açısından sorunlu değil midir? Bu türden zorlamalar vatandaşı rant sağlamak isteyenlere yönlendirmek anlamına gelmeyecek midir?”

Turgut Dibek’in soru önergesine cevap geldi.

Cevaben yapılan açıklama şöyle; “5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda Değişiklik yapan 6537 sayılı Kanun ile tarım arazilerinin satış, intikal ve devir işlemleri yeniden düzenlenmiştir. Yapılan bu kanuni düzenleme ile ilgili olarak yönetmelik çalışmaları devam etmekte olup, ülke genelinde konu ile ilgili iş ve işlemlerin yürütülmesinin sağlanması için 29/05/2014 ve 27/06/2014 tarihinde uygulama talimatı yayınlanmıştır.

6537 Sayılı Kanun hükümleri doğrultusunda yapılan işlemler Tapu Müdürlüklerince yürütülmektedir. Yeter gelirli arazi büyüklüğünde olan arazilerin devir, arazilerin kullanım şekillerine göre dönüşüm katsayıları ve ekonomik bütünlük içerisinde olup olmadığının tespitinin yapılabilmesi için bir veri tabanı hazırlanmaktadır. Aynı ilçe sınırları içerisinde birden fazla tarım arazisi olan şahsın arazilerinden birini satmak istemesi durumunda satılmak istenen parselin ekonomik bütünlüğü incelenmektedir. Ekonomik bütünlük içerisinde olmayan tarım arazinin satışına izin verilmektedir. Hisseli tarım arazilerinde parseldeki hisse miktarı ekonomik bütünlükten az olan hisselerin satışlarında hissedarlara satış yapılabileceği gibi üçüncü kişilere de satış yapılabilmektedir. Ancak kanunun yayınlanmasından sonra mirastan intikal eden tarım arazilerinde ön alım hakkı bulunmaktadır.”

 

Haber Merkezi  

Yazdır Paylaş
ETİKETLER :
Diğer Haberler
hurfikir.com.tr’da yayınlanan her türlü yazı ve haber kaynak belirtilmeden kullanılamaz. Sayfalarımızda kaynak belirtilerek yayınlanan haberler ilgili kaynağa aittir ve bu haberlerin kopyalanması durumunda, tüm sorumluluk kopyalayan kişi / kuruma ait olacaktır. Başka kaynak veya gazeteden alıntı yazarlar ve site yazarlarına ait yazılardan dolayı Hürfikir Gazetesi sorumlu tutulamaz.
Tasarım by Webdestek