Lüleburgaz’da Piyasaların Hareketlenmesi

Yazar - ÖZGÜR TERZİOĞLU

Lüleburgaz’da Piyasaların Hareketlenmesi  

Lüleburgaz’da Piyasaların Hareketlenmesi

Alıcının ve satıcının buluştuğu her ortama piyasa denir. Dijital çağın kıyısında içine dalmaya hazırlandığımız bu yıllarda piyasalar dijital ortamlarda çok büyük ilerlemeler kaydetmiştir. Özellikle cihaz uygulamaları markaları cebimize taşımaya başlamıştır. Alıcı yönünden sağlanan bu kolaylık sayesinde mevcut pazar ortamlarının yüksek ve döviz endeksli kira, ortak alan gibi sabit giderlerin artışıyla birlikte alış-veriş merkezi (AVM) gibi büyük sermayeli alanların geleceği de tartışmaya açılmıştır. Dijital ortam alıcı yönünden “makul” seviyede görünse de “güven” ortamı sağlıklı gelişmediği takdirde ilerleme kaydedilemez. Diğer yandan her ürün ya da hizmeti dijital ortamdan sağlanamayacağını düşünürsek eğer ki mevcut pazarda ki müşteri beklentileri neyi, nasıl talep ediyorlar? Sorusunu sormadan kent ekonomisini doğru şekillendiremeyiz.

Lüleburgaz Orjinli Master Planda 10EB Etkisi adı altında Ekonomi eksenine hareket kazandıracağını düşündüğümüz; Sosyal Yaşam grubunda Esnaf, Eğlence ve Emniyet (Güvenli ortam) başlıkları adı altında yeni dönem çarşı yapılanmasını ele almamız gerekmektedir. Bu konuyu kentsel dönüşüm ile mevcut çarşının genişletilerek “iş merkezi” olarak planlanması gerektiğinden bahsetmiştik. Buna ek olarak Kongre Meydanında bir “Macellum” yapılması gerektiğini anlatmıştık. Altıncıları bir araya toplamak sağlıklı bir piyasa hareketlendirmesi oluşturacaktır. Trakya da ki düğün harcamalarını düşünürsek eğer bahsinde bulunduğumuz “Eğlence” başlığı altında yapılacak harcamalarının kent ekonomisi açısından önemini anlayabiliriz. Altın, mobilya, beyaz eşya, gayrimenkul, giyim, yiyecek-içecek, organizasyon gibi birçok alana etki eden alt başlık ile karşılaşıyoruz. Olaya bu çerçeveden baktığımızda Lüleburgaz’a düğün harcamalarını yapmalarını kolaylaştıracak, yıllık ziyaretçi sayılarını arttırabilmemiz için yerel esnafı da sürece hazırlamamız gerekmektedir. Her yerde ve her zaman diliminde piyasaların baş aktörü altındır. Bu sebeple kent ekonomisinin gelişimi için ilk hamle sarraflar özelinde onları bir araya getirebilecek organizasyonu kurabilmektir. Daha sonra bizler sarraf, takı tasarım dizayn edebilen zanaatkârları yetiştirebilir miyiz? Onu düşünmeliyiz. Bir diğer konu da güvenli, sağlıklı, makul ortamlar oluşturmamız gerektiği gerçeğidir. Bu konuyu da “Emniyet” başlığı altında kent ekonomisinin gelişimine yönelik ele aldık. Eğlence konusu sadece düğünle ilgili değil sanat günleri gibi festivaller, şenlikler, spor müsabakaları, yarış, fuar gibi ziyaretçileri kentimize çekebileceğimiz organizasyonları yapabileceğimiz her faaliyet ve etkinlikleri kapsayan piyasa hareketliliği için önemli bir başlıktır. Eskilerin söylemi ile “nerede hareket orada bereket” anlayışını sosyal yaşamda doğru organize edebilirsek eğer kentimizde piyasa ekonomisi alanında önemli adımlar atmış olacağız. 

Menkul kıymetler (Altıncıları anlattık) gibi gayrimenkul (Emlakçı) piyasasını başka bir yerde toplayarak bu işe başlanabilir. Diğer yandan mobilyacılarla ev dekarasyonu, beyaz eşyacıları, çeyiz dükkânlarıyla abiyeci-butik-terzileri- kunduracıları lokanta-kafe ve restoranları altıncılara yakın tutarak ekonomi politikası geliştirilebilir. Kent ekonomisinin piyasa yapılanmasına daha geniş çerçeveden baktığımızda baharat ve şarküterileri, elektronik cihaz ve teknoloji piyasalarını canlandırmak için çarşı kültürünü şekillendirmeliyiz. Kent Burçları başlığı altında değerlendirmeye alacağımız Sanayii bölgelerinde nalbur-hırdavatçı, galericiler (uygulamaya geçilmiş), halin haricinde gıda toptancıları, zirai faaliyetlerde bulunan işletmeler, dış markalar ile birlikte depoların, kargo şirketlerinin yerleri belirlenmelidir.  Piyasa hareketliliği gibi piyasanın şekillenmesiyle birlikte genişlemesi konusu da atlanmamalıdır. Merkez alanla birlikte mahalle içerisinde ki esnaf şekillenmesi incelenmeli, uygulamalar oluşturulmalıdır. Yeni kent planlamasıyla enerji üreten binaların otopark alalarına verimli alanlar oluşturabilmek için her binanın altına dükkân yapılması yerine site uygulamasına gidilerek en az dört blok birleştirilerek altlarının otopark olması adına projelerin üretilmesi hem trafik hem de “yerel esnaf” özelinde kentimize olumlu geri dönüşleri olacağını düşünüyoruz. Gerekirse mahalle içlerinde “mini çarşı” uygulamasına geçilmesi yararımıza olacaktır.   

                                                                  Özgür Terzioğlu

 

http://www.hurfikir.com.tr adresinden 20 Nisan 2024, 16:24 tarihinde yazdırılmıştır.