GEÇMİŞİN “DEVRİM”İ VE GÜNÜMÜZDE Kİ TOGG

Yazar - Servet Şenyiğit

GEÇMİŞİN “DEVRİM”İ VE GÜNÜMÜZDE Kİ TOGG  

1961 yılının Haziran ayında Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel özel bir emir verir; 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı’na kadar tamamen yerli bir otomobilin geliştirilmesini istemektedir. Mühendisler, 19 haftada Eskişehir TCDD Fabrikası’nda mühendislik tarihinde eşine az rastlanan bir başarıyla ilk yerli otomobil Devrim’in prototipini üretirler.

23 tane mühendisin inançlı mücadelesine karşın, Çetin Altan , Burhan Felek , Falih Rıfkı Atay , Çetin Emeç vb gazeteciler karşı çıkarak “istemezük” dediler ve yabancı otomobil ithalatçılarıyla , DEVRİM ‘e karşı çıkan politikacılara destek oldular.  Devrim’in başarısızlığı bu karşı çıkışlar veya benzin konulmaması değildi. Devlet, çok iyi bildiği ve kuruluşundan beri uyguladığı “karma ekonomi”  modelini bu projede uygulamadı. Üretim TCDD Fabrikası üzerine kuruLmuştu ve özel sektör devre dışı bırakılmıştı.

Bu gün de ,TOGG için hemen yaygara koparan cahiller var. Prototipin anlamını bile bilmiyorlar. “Yerli otomobil fakat İtalyanlar yapmış” diyebiliyorlar. Tasarımı yapan İtalyan firması Pinnfarina 1930 yılından beri bu işle uğraşan ve BMW , Volvo , Alfa Romeo gibi pek çok markaya tasarımlar yapan bir firma. Günümüzde kendi tasarımını yapan otomobil üreticisi firma neredeyse yok gibi. Prototip alanında uzmanlaşmış onlarca firma İtalya’da ve Kaliforniya’da faaliyet gösteriyorlar.

2023 yılında yollarda görüleceği söylenen elektrikli yerli araba için, karşı çıkanların diğer savları 2023’ de seçim olacağı ve bu nedenle AKP’nin seçim yatırımı yaptığıdır. Peki, 2023 yılının Türkiye Cumhuriyeti’ nin kuruluşunun 100. Yılı olduğundan neden söz etmezler acaba?

İster seçim yatırımı olsun, isterse Cumhuriyetimizin 100. Yılı nedeniyle olsun, isterse de prototipini İtalyanlar çizsin. Yerli otomobil Türkiye’ de üretilip satışa sunulacaksa ben destekliyorum. Binlerce işçiye iş olanağı sağlayarak büyük bir istihdam yaratacaktır. Bir otomobilin üretimi yaklaşık 10 bin parçanın birleştirilmesiyle olur. Metal sanayinden malzeme bilimine, kimyadan bilgisayar teknolojisine dek onlarca farklı konu ve dal otomobil sektöründe çalışmaktadır.  Bir otomobil fabrikasında birleştirilen binlerce parça ve yazılım yüzlerce farklı tedarikçi tarafından üretilmektedir. Örneğin, Tofaş’ ın yerli malzeme edinim oranı yüzde 71 ‘dir ve bu malzemeler iki bine yakın farklı tedarikçiden sağlanmaktadır.

İlkokulda öğretmişlerdi; “Yerli malı Türk’ün malı, herkes onu kullanmalı.”

servetsenyigit@gmail.com

 

http://www.hurfikir.com.tr adresinden 23 Nisan 2024, 17:03 tarihinde yazdırılmıştır.