Murat mahir Altan, depremzedelerle buluştu
Yavuz Muhtar yeniden aday
Vali Ekici, jandarma personeli ile iftar yaptı
Ahmetbey köftesine coğrafi işaret almak için protokol imzalandı
Bu yazı 12 Haziran 2013, Çarşamba 09:26:51 tarihinde eklendi. 528 kez okundu.
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

BAŞKANLIK SİSTEMİ TARTIŞILIYOR -

BAŞKANLIK SİSTEMİ TARTIŞILIYOR

Başbakan Sayın Erdoğan başkanlık sistemi de tartışılsın istemişti. Bu sistem gündeme getirilip gereği gibi tartışılamadı. Bu durum başkanlık sisteminin anlaşılmasını engelledi.

İdare sistemleri yasama, yürütme ve yargı arasındaki ilişkilere göre adlandırılır. İleri demokrasilerde bu üç sistem geliştirilmiştir. Başkanlık sisteminde seçime dayalı güçlü bir parlamento vardır. Ama başkanlık sisteminde hükümet parlamentoya karşı sorumlu değildir. Başkanlık sistemi kuvvetler ayrılığı olarak da tanımlanır.

Bugün dünyada yüzü aşkın ülkede başkanlık sistemi uygulanıyor. Bu sistem uygulandığı ülkelerin şartlarına ve halkın ihtiyaçlarına göre farklılıklar gösterir.

Başkanlık sisteminin en belirgin özelliği başkanın halk tarafından doğrudan seçilmesidir. Yasama işi ise parlamentoya aittir. Başkan meclise değil, kendisini seçen halka karşı sorumludur.

Başkanlık sisteminde başkan yasama meclisini fesih edemez. Yasama meclisinde yer alan bir kişinin hükümette yer almasının imkânı yoktur.

Başkanın halk tarafından doğrudan seçilmesi, onun gücünü daha meşru kılar ve sisteme tartışılmaz demokratik bir nitelik kazandırır. Başkanlık sisteminde, başkan ve yasama birlikte iş görürler. Karşılıklı olarak birbirlerini denetler ve böylece suiistimalleri önlerler.

Başkanlık sisteminde başkana başkanlık yapması için belli bir süre tanınmıştır. Bu süre her an değişebilecek bir başbakana kıyasla daha çok itibarlı bir ortam sağlar.

Başkanlar, parlamenter sisteme göre sorunlara daha hızlı çözüm üretir. Kendileri güçlü yetkilerle donatılmış olduğundan değişiklikleri süratle yürürlüğe koyarlar. Başkanlık sisteminde hükümet krizleri ortaya çıkmaz. İstikrarlı yönetim devam eder. Bu durum halkın hesap sormasını kolaylaştırır. Halk, başkanlık sisteminde oyunu kullanırken kime oy verdiğini bilir ve ondan gerektiğinde hesap sorar.

Yasama üyeleri hükümetin varlığı konusunda kaygı taşımazlar. Çünkü başkanın atadığı bakanları oyları ile onanır. Yasa yapma sırasında bağımsız karar verebilirler. Geçmişe bakıldığında sisteme yönelik şikâyetler dar bir çevrenin olumsuz varlığını devam ettirdiğini görürler.

Yönetimin revize edilmesi gündeme gelince, konuyu küçük guruplar rejimi sorun olarak algılar. Devlet yönetimi seçkinler eliyle yürütülür. Halkın katılımına küçük guruplar daima kuşku ile bakar. Katılım olmazsa demokrasi işlemez. Sivil siyasete sıkça müdahaleler olur.

Tıpkı 1960, 1971, 1980 lerde bizde olduğu gibi askeri darbeler olur. Adeta asker kişiler anayasal kimlik kazanırlar. Halk iradesi önemsizleştirilir. Düzen bir İkditar paylaşması halini alır.

Bu duruma ses çıkarmayanlar, seçilmiş sivil siyasete ortak olma anlamına gelen askeri darbelere ses çıkarmazlar. Halk tarafından seçilen başkanın diktatör olabileceğinin söylenmesi kabul edilemez.   

 

                           

Yazdır Paylaş
Diğer Yazıları
hurfikir.com.tr’da yayınlanan her türlü yazı ve haber kaynak belirtilmeden kullanılamaz. Sayfalarımızda kaynak belirtilerek yayınlanan haberler ilgili kaynağa aittir ve bu haberlerin kopyalanması durumunda, tüm sorumluluk kopyalayan kişi / kuruma ait olacaktır. Başka kaynak veya gazeteden alıntı yazarlar ve site yazarlarına ait yazılardan dolayı Hürfikir Gazetesi sorumlu tutulamaz.
Tasarım by Webdestek