33’üncü 23 Nisan Uluslararası Çocuk Şenliği başladı
Çatı yangını 3 saatte söndürüldü
Selami Tezcan’dan basın açıklaması
Kaymakam Yüce’den 23 Nisan mesajı
Bu yazı 01 Haziran 2020, Pazartesi 08:52:16 tarihinde eklendi. 5693 kez okundu.
12 Punto 14 Punto 16 Punto 18 Punto

AMAN BÜTÇEYE DİKKAT-2- - Özgür Kaya

AMAN BÜTÇEYE DİKKAT-2-

 

Son yazımızda Lüleburgaz Belediye bütçesinin son yıllardaki rakamsal büyüklüklerini Türk Lirası (TL) olarak incelemiş ve son 3 yılda ortaya çıkan bütçe açıklarına ve negatif eğilime dikkat çekmiştik. Ancak rakamsal göstergeler işaret ettiğimiz tehlikenin gerçek boyutlarını tam göstermeye yetmeyebilir, ekonomik verileri tam anlayabilmek için satın alma gücüne bakmak gerekir. Kamu kuruluşlarının (belediye-devlet) bütçelerin gerçek değerini ve satın alma gücünü anlayabilmek de, bütçe rakamlarını altın fiyatlarına çevirmekle mümkündür. Çünkü her paranın üzerinde yazan değerinin yanında bir de satın alma gücünü gösteren gerçek değeri vardır.

 Örnek verir isek;  100 bin TL bir para, geçen yıl ve bu yıl rakamsal olarak aynı şeyi ifade etse bile, geçen yıl bu parayla bir otomobil alabilirken bu yıl alamıyorsanız paranın üstündeki rakamsal değer aynı kalmış ancak alım gücü düşmüş demektir. Oysa arabanın fiyatı iki yılda da altın karşılığı olarak hemen hemen aynıdır.

Öyleyse Lüleburgaz Belediyesi bütçesini anlayabilmek için son yıllardaki rakamsal değerleri altın cinsine çevirip, son yılların Mayıs ayı ortalama altın fiyatlarını baz alarak karşılaştırma yapalım.

YIL

BÜTÇE

ALTIN FİYATLARI

ALTIN KARŞILIĞI

 

 

 

 

2014

90 milyon

83 TL

  1 TON 85 kg

2015

102 milyon

100 TL

  1 TON 20 kg

2016

133 milyon

113 TL

1 TON 176 kg

2017

167 milyon

142 TL

1 TON 177 kg

2018

203 milyon

185 TL

  1 TON 97 kg

2019

213 milyon

241 TL

            880 kg

2020

213 milyon

369 TL

            570 kg

 

 

 

 

 

 

 

Bu verilerin bize anlattığını kısaca şöyle özetleyebiliriz:

1-      Lüleburgaz Belediye bütçesi 2014-2018 döneminde, 5 yıl üst üste ALTIN ÇAĞINI yaşamış ve 2017 yılında zirveye çıkarak  1 TON 177 KİLO ALTIN boyutuna ulaşmıştır. (Benimde CHP Lüleburgaz İlçe Başkanlığı yaptığım bu dönemde, - o günkü belediye başkanının bütçeyi kullanma şekline itiraz etmiş olsak da - finansal açıdan oldukça başarılı bir dönem olduğunu kabul etmek gerekir)

2-      2018 yılından itibaren bütçe gelirlerinde gerileme başlamış ve bankadaki paradan 40 milyon TL kullanılarak bütçenin reel olarak 1 TON ALTIN değerinin üstünde kalması sağlanmıştır.

3-      2019 yılında ise belediye bütçesinde keskin bir düşüş başlamış, bankadaki paradan kullanılan 40 milyon TL’ye rağmen bütçenin satın alma gücü 880 kg altına kadar gerilemiştir

4-      Bu yılın bütçesi ise bankada son kalan 36 milyon TL’nin kullanılmasına rağmen, reel olarak son yılların en düşük seviyesine inerek 570 kg altın karşılığına düşmüştür.

5-      Bütçedeki açıklar be negatif eğilim devam eder ise 2023’e doğru Lüleburgaz belediyesi de, bölgemizdeki bazı belediyeler gibi personel ve tesis giderleri ile maaşları bile ödenmekte sorun yaşayacak hale gelebilir.

Lüleburgaz Belediyesi için son yıllarda ortaya çıkan tehlikeli eğilimin özetini yaparsak ;

A-    Son 3 yılda belediyenin bankalarda duran 116 milyon TL’si tamamen sıfırlanmıştır.

B-     Son 2 yılda bütçenin satın alma gücünde 2017’e göre yaklaşık 1TON 100 kg Altın kaybı oluşmuş ve satın alma gücünün 2/3’ü kaybedilmiş (elde kalan 1/3)

C-     Bu yılın bütçesi, reel olarak Lüleburgaz tarihindeki en büyük düşüşlerden birini yaşamış ve bu durum gelecek yıllarda devam etme eğilimindedir.

Bütün bu verilerin ışığında gelecek günlerin, belediye yönetimi için finansal açıdan sıkıntılı olacağı ortadadır. Belediye yönetiminin yaşayacağı bu finansal sıkıntıların gerçekleşemeyen yatırımlar ve yapılamayan hizmetler olarak ortaya çıkması muhtemeldir ki; bu durum birkaç yıl içinde Lüleburgaz’daki siyasi atmosferi de etkileyecektir. Belediyenin bu döneminde - önceki dönemlerden farklı olarak- Lüleburgaz’da parti-belediye yakınlaşması en üst düzeyde olmuştur. Bu yakınlaşmanın yarattığı algı ortamında belediyenin yaşayacağı sorunlar, Lüleburgaz Cumhuriyet Halk Partisinin Lüleburgaz’daki siyasi geleceği için de sorunlar yaratabilir. Siyasetçiler duvarın arkasını görmek ve gelecek dönemlerin planlarını şimdiden yapmak zorundadır. CHP Kırklareli İl Başkanı Alaaddin Güncer ’in eşi Leyla Güncer,  bir yandan Lüleburgaz Belediye Başkan Yardımcılığı görevini yaparken, diğer yandan Plan ve Bütçe Komisyonu’nun başkanlığını da yapmaktadır. Plan ve bütçe komisyonunun acilen bütün üyeleriyle birlikte çalışmaya başlaması, gelecek yılların bütçesi için tedbirler alması ve başta meclisin %90’ını oluşturan CHP Belediye Meclis üyeleri ile birlikte CHP’nin tüm yöneticilerinin de bu süreci yakından takip etmesi gerekir.

Hepimizin ve çocuklarımızın geleceğini ilgilendiren, böyle önemli konuları duygusallıktan uzak ve gerçekçi bir düzlemde tartışarak çözüm bulmak, hepimizin, en başta da Lüleburgaz’ın yararınadır. Unutulmamalıdır ki; belediye hepimizin belediyesi, Lüleburgaz hepimizin yaşadığı ve yaşamaya devam edeceği şehirdir. Lüleburgaz Belediyesi bütçesi çöker ise hepimiz altında kalırız.

Son söz; Lüleburgaz Belediyesi açısından testi çatlamış ama henüz kırılmamıştır. Hal böyle iken biz üstümüze düşen görevi yerine getirip bir kez daha uyaralım:

AMAN BÜTÇEYE DİKKAT

Selam ederim.

Yazdır Paylaş
Diğer Özgür Kaya Yazıları
hurfikir.com.tr’da yayınlanan her türlü yazı ve haber kaynak belirtilmeden kullanılamaz. Sayfalarımızda kaynak belirtilerek yayınlanan haberler ilgili kaynağa aittir ve bu haberlerin kopyalanması durumunda, tüm sorumluluk kopyalayan kişi / kuruma ait olacaktır. Başka kaynak veya gazeteden alıntı yazarlar ve site yazarlarına ait yazılardan dolayı Hürfikir Gazetesi sorumlu tutulamaz.
Tasarım by Webdestek